Fix Error 404 di Blogger

 Keluar error 404. Mesti sakit hati kan, bila kita dah buat carian di Google, tiba-tiba keluar paparan error 404 di blog tersebut. Kita baru semangat nak baca artikel di blog peribadi , tapi tidak ditemui pula artikel dari blog tersebut. Jadi, sebagai pemilik blog, anda mesti lakukan sesuatu iaitu fix error 404 di Blogger secepat mungkin.





Fix-error--404-Blogger



Jadi, tidak mahu peningkan kepala. Segera cari jalan. Selagi tiada tindakan dilakukan, akan menjejaskan SEO pada bahagian teknikal .


Bagaimana saya boleh tahu Error 404 muncul di blog peribadi ?



Bila kita mendaftar di Google Search Console ( GSC ) , secara automatiknya jika ada sebarang error di blog akan naik notifications. Jadi, pihak GSC akan maklumkan pemilik blog segera. Sebagai pemilik blog, wajib betulkan error tersebut supaya tidak menganggu SEO di blog.


Tutorial Fix Error 404 di Blogger  


1. Pergi ke dashboard Blogger .
2. Pilih settings.
3. Klik error and redirects.
4. Pada bahagian Custom 404 .
 Masukkan code : <h1>Oops 404!</h1> <br><b>The page you are looking for may have been renamed or does not exist in this server.</b> <br><br><b>You will be redirected to homepage shortly.</b> <script> blogger_redirect .

5. Save.

6. Selepas anda masukkan kod diatas, refresh kembali tab. Kemudian, anda dapati paparan yang error tadi akan menuju ke 'Home' . 

p/s: Selain klien mempunyai website, ada segelintir individu berbisnes memiliki Blogger. Jadi, tidak rugi pun sekiranya penulis mempunyai kemahiran ini. Fix error di blog.

Buat pengetahuan pembaca, saya mendapat upah RM 80 hanya betulkan error di website sahaja. Boleh lah kan? tidak susah pun. Tidak sampai berjam siapkan.


Catat Ulasan

1 Ulasan

  1. Terima kasih atas perkongsian. Akan bookmark untuk kegunaan masa hadapan.

    BalasPadam